Trening z piłkami szwajcarskimi należy do jednych z najbardziej popularnych treningów wśród pań. Pozwala on w prosty i przyjemny sposób pracować nad sylwetką. Różnorodność ćwiczeń jest naprawdę bogata, dzięki czemu działamy z ich pomocą na całe nasze ciało. Zainteresowanie ćwiczeniami z piłką jest tak duże, że w wielu klubach fitness powstają specjalne zajęcia Body Ball, które przez całą godzinę trwania wykonywane są tylko i wyłącznie z użyciem piłek.

Przede wszystkim, aby ćwiczyć z piłką szwajcarską, wcale nie musimy wychodzić z domu. Piłkę możemy kupić w każdym sklepie sportowym za ok. 50 złotych. Znajdziemy ją na półkach w kompaktowych pudełkach, dzięki czemu późniejsze przechowywanie jest znacznie prostsze. Po zakupie piłki wystarczy ją w domu napompować i możemy z niej od razu korzystać.

Wykonując ćwiczenia z piłkami szwajcarskimi zyskujemy:

  • silniejsze mięśnie stabilizujące
  • poprawę koordynacji ruchowej
  • poprawienie balansu ciała
  • wyrzeźbione ciało
  • smukłą sylwetkę

Treningi z piłką szwajcarską stanowią doskonałe wprowadzenie do pozostałych treningów. Po wzmocnieniu mięśni na piłkach możemy wykonywać np. ćwiczenia mięśni brzucha bez obawy o to, że nie damy rady wykonać wszystkich serii, które zlecił nam nasz trener personalny.

Przykładowe ćwiczenia wzmacniające z Body Ball

  1. Połóż się na macie. Nogi w lekkim rozkroku powinny być wyprostowane. Ręce wyprostuj za głową trzymając w nich piłkę szwajcarską. Następnie wykorzystując siłę mięśni brzucha podnieś się całym ciałem tak, aby na podłodze spoczywała jedynie pupa. Podczas podnoszenia się przenieś piłkę nad głową i umieść ją pomiędzy nogami (które także są uniesione). Ręce przenieś z powrotem nad głowę, połóż się na macie, a nogi zatrzymaj w niewielkim uniesieniu nad podłogą tak, aby piłka nie dotykała ziemi.
  2. Pozycja początkowa jest taka sam jak do tradycyjnej pompki z tą różnicą, że podudzia powinny opierać się na piłce. Ręce są wyprostowane i oparte na podłodze. Napnij całe ciało, a następnie unieś prawą rękę i połóż ją na lewym ramieniu pozostawiając ciężar ciała na jednym ręku. Zatrzymaj ruch na chwilę, opuść prawą rękę i powtórz czynność lewą ręką. Jest to jedno powtórzenie. Powtórz taką ilość razy, jaka została wskazana przez twojego trenera.
  3. Uklęknij przed piłką opierając na niej przedramiona. Muszą być one względem siebie równolegle. Następnie zacznij prostować ręce wychylając się do przodu. Przetocz piłkę do przodu tak daleko, jak tylko dasz radę. Napnij cały korpus (dzięki temu biodra nie będą opadać w dół). Zatrzymaj ruch na sekundę, a następnie zegnij ręce i powróć do pozycji początkowej. Rada: ściągnij łopatki, aby zapobiec garbieniu się pleców.

Rzeźbiący trening z Body Ball

  1. Na pośladki: Połóż się brzuchem na piłce. Ręce oprzyj na podłodze przed piłką. Wzrok skieruj przed siebie (najlepiej jest to ćwiczenie wykonywać przed lustrem, aby kontrolować ruchy i poprawiać ewentualne błędy). Nogi powinny być wyprostowane i opierać się powinny na palcach. Następnie zegnij prawą nogę w kolanie tak, aby stopa wskazywała sufit. Unieś nogę na taką wysokość, aby udo stanowiło przedłużenie tułowia. Następnie zacznij unosić nogę do góry, ale nie za wysoko. Powinien być to lekki ruch, ale w pośladkach powinno być odczuwalne lekkie napięcie. Wykonaj unosy 15 razy i zmień nogi. Wykonaj w sumie 3 serie po 15 powtórzeń na każdą nogę.
  2. Na brzuch: Połóż się na Body Ball na plecach. Stopy postaw na podłodze. Między udami a kolanem powinien utworzyć się kąt prostu. Ręce spleć za głową. Następnie unosząc łopatki wykonuj lekkie spięcia. Poczujesz, jak twoje mięśnie brzucha pracują.

Piłka szwajcarska to także doskonały przyrząd do wykonania sesji stretchingowej. Szczególnie dobre działanie ma dla mięśni kręgosłupa. Wystarczy, że położymy się plecami na piłce i wyprostujemy całe ciało. Ręce umieśćmy za głową. W ten sposób dobrze rozciągniemy mięśnie kręgosłupa i pozwolimy całemu ciału się odprężyć. Na początku niektóre ćwiczenia mogą nam sprawiać trudność, dlatego warto, aby podczas ich wykonywania towarzyszył nam trener, który będzie zabezpieczał nas przed ewentualnymi upadkami spowodowanymi brakiem równowagi.