Trening HIIT to jeden z najbardziej popularnych treningów. Jego wysoka intensywność sprawia, że uznawany jest za jeden z najbardziej skutecznych treningów spalających tkankę tłuszczową. Osoby, które zaczęły wykonywać trening HIIT, uważają, że teraz treningi cardio, to przeżytek. Czym ujął ich trening HIIT?

Trening HIIT to skrót od High Intensity Interval Training. Oznacza to, że jest to trening interwałowy o wysokiej intensywności. Co oznacza interwał? Interwał polega na naprzemiennym wykonywaniu ćwiczeń w stopniu intensywnym i umiarkowanym. W ten sposób wykorzystuje nasz organizm jak tylko możemy. Dodatkowo trening HIIT jest ograniczony czasowo. Stanowi więc doskonały wybór dla osób, które nie mogą poświęcić dużo czasu na regularne ćwiczenia. Na trening HIIT nie powinniśmy poświęcać więcej niż 10-30 minut. W ten czas nie jest wliczona rozgrzewka ani rozciąganie, o których także nie możemy zapominać.

Trening HIIT, chociaż jest treningiem interwałowym, tak samo jak trening Tabata, to jednak różni się od niego tym, że w treningu HIIT wysiłek o umiarkowanym stopniu intensywności trwa dłużej niż wysiłek o wysokim stopniu intensywności. Przypomnijmy, że wysiłek o wysokim stopniu intensywności jest wtedy, kiedy nasze tętno jest w przedziale 90-100% tętna maskymalnego, natomiast wysiłek o stopniu umiarkowanym jest wtedy, gdy zamyka się on w przedziale 60-70% tętna maksymalnego.

Tak jak w przypadku każdego treningu, tak i w treningu HIIT możemy stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń. Wszystko należy jednak wykonywać po kolei. Jeżeli do treningu HIIT dodajemy przyrządy, to zwiększajmy ich obciążenie stopniowo. Treningi, które wymagają od nas dużego wysiłku powinny być wykonywane pod okiem trenera personalnego. Gwarantuje to nam bezpieczeństwo, gdybyśmy nagle poczuli się gorzej podczas wykonywania treningu.

Trening HIIT możemy wykonać zarówno na siłowni, jak i w domu. W przypadku wyboru siłowni możemy ćwiczyć na rowerku stacjonarnym, ergonometrze czy też bieżni. Pamiętajmy, że ilość powtórzeń zwiększamy wraz z postępami. Na samym początku może się okazać, że jedna seria całkowicie nam wystarczy. Nie przeceniajmy swoich możliwości i pozwólmy trenerowi decydować za nas, w kwestii odpowiedniego doboru ćwiczeń.

Trening HIIT może zawierać jedno ćwiczenie albo być połączeniem kilku różnych. Wszystko zależy od tego, co jest naszym celem. Bo trening HIIT przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim:

  • redukuje tkankę tłuszczową
  • poprawia kondycję
  • zwiększa wytrzymałość naszego organizmu

Trening HIIT jest traktowany jako doskonały trening odchudzający, gdyż po jego wykonaniu, nasz metabolizm pracuje na wysokich obrotach nawet przez 16 godzin po jego wykonaniu. Jednak jak każdy trening, którego celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, nie przyniesie od oczekiwanych efektów, jeżeli nie dołączymy do niego odpowiedniej diety.

W treningu HIIT można przeplatać trening aerobowy z treningiem anaerobowym. Dzięki temu zwiększamy efektywność treningu. W ten sposób pozwalamy pracować wszystkim naszym mięśniom i zwiększamy ich siłę. Postępy w ćwiczeniach zobaczymy ćwicząc regularnie. Poświęćmy więc na treningi 3 dni w tygodniu. Po dniu treningu powinna nastąpić jednodniowa przerwa. Nie łączmy go też z innymi treningami, gdyż możemy doprowadzić do przetrenowania, a w ten sposób spowodujemy, że będziemy musieli zrezygnować z kolejnych treningów.

Trening HIIT poprawia także siłę naszego mięśnia sercowego, dzięki czemu zapobiegamy powstawaniu skrzepów, które mogą doprowadzać do zawału mięśnia sercowego. Dostarczając tlen do organizmu lepiej odżywiamy mięśnie, co sprawia, że są one silniejsze i bardziej elastyczne.

Trening HIIT, jak każdy trening interwałowy, nie powinien być wykonywany przez osoby, które mają problemy z sercem i cierpią na choroby układu krążenia. Jeżeli nie jesteś pewien czy trening HIIT jest dla Ciebie, zapytaj swojego lekarza. Po treningach interwałowych mogą wystąpić niedobory mikroelementów i minerałów, dlatego zaleca się ich suplementację.