Coraz częściej “klientami” klubu fitness stają się dzieci. Wynika to z potrzeb ich rodziców. Aktywność fizyczna to dla najmłodszych świetny sposób na pozbycie się nadmiaru energii, ale czasem też konieczność. Jak zatem powinien wyglądać taki trening?

beznazwy

Dzieci to najbardziej wymagająca grupa, z jaką dorosły człowiek może mieć do czynienia. Dlatego do prowadzenia zajęć z najmłodszymi potrzeba osoby, które lubi pracę z dziećmi i wie, w jaki sposób zainteresować ich zajęciami. Coraz mniej dzieci uczęszcza w szkołach na zajęcia wychowania fizycznego. O dodatkowych zajęciach sportowych nie ma tym bardziej mowy. Wynika to z nudnych, bo powtarzanych w kółko ćwiczeniach, do których zmusza się dzieci. Nauczyciele nie wiedzą jak zainteresować uczniów. Niestety, “lewe” zwolnienia lekarskie doprowadzają do tego, że rodzice krzywdzą swoje dzieci. Z roku na rok liczba otyłych rośnie w zatrważającym tempie. Niestety problem ten dotyka często uczniów szkół podstawowych. Efektem jest rosnące pokolenie młodych ludzi, którzy nie są w stanie jeździć na rowerze, bo nie mają na to siły. Rodzice popełniają jeszcze dwa błędy, które negatywnie wpływają na zdrowie ich pociech. Pierwszy z nich to pozwalanie dzieciom na spędzanie całego czasu wolnego przed monitorami i telewizorami, a drugi to nieprawidłowa dieta. Nawet, jeśli w dzieciństwie nie widać jeszcze problemów zdrowotnych, to prędzej czy później ujawnią się one. Rozwój u dzieci przebiega bardzo szybko i intensywnie. Jeżeli nie zadbamy o zapewnienie odpowiedniej dawki witamin i minerałów, nasze dzieci mogą mieć słabsze kości lub anemie (a to tylko przykłady tego, czym skutkuje zła dieta). Sport także stanowi ważny czynnik w rozwoju dziecka. U najmłodszych sprzyja ogólnemu rozwojowi, poprawia kondycję, sprawność ruchową, a także uczy dziecko systematyczności i współpracy w grupie.

Dobra wiadomość jest taka, że u dzieci można odwrócić negatywne skutki. Wystarczy tylko nie odkładać tego na później. Jeżeli np. pięciolatek cierpi na nadwagę, to u niego będzie dużo łatwiej zredukować nadmiar kilogramów, niż gdyby miało to nastąpić za kilkanaście lat. Pomożemy dziecku nie tylko odzyskać zdrowie, lecz także, “zmuszając” go do aktywności fizycznej, zaszczepimy w nim chęć do sportu, a przede wszystkim, uchronimy go przed przykrymi docinkami ze strony kolegów w szkole.

Dziecko nie powie nam samo, że powinno się więcej ruszać. My, jako rodzice, musimy sami zauważyć problem. Jeżeli nie potrafimy go zdiagnozować, zabierzmy dziecko do lekarza. Specjalista po podstawowym przebadaniu dziecka i rozmowie z rodzicami, może łatwo stwierdzić, gdzie leży problem. Przekaże on nam swoje spostrzeżenia i zaleci zwiększenie u dziecka aktywności fizycznej. Jeżeli nie wiemy, jaki rodzaj będzie najlepszy dla naszego potomstwa, możemy poprosić o pomoc trenera personalnego. Trening z dzieckiem nie będzie odbywał się w siłowni, jak to ma zazwyczaj miejsce w przypadku dorosłych. U dzieci sprawdzają się takie rodzaje aktywności jak:

  • bieganie
  • pływanie
  • gry zespołowe, np. koszykówka, siatkówka, piłka nożna
  • badmington
  • jazda na rowerze
  • jazda na rolkach
  • taniec
  • sztuki walki

Są to aktywności, które dzieci lubią najbardziej. Zabawa z rówieśnikami na dworze również sprzyja poprawie kondycji dziecka, gdyż maluchy nie potrafią usiedzieć w miejscu. One czują naturalną potrzebę ruchu, stąd takie zabawy jak berek, gra w gumę czy w klasy.

imagesCAD3B625

Zapewnienie dzieciom aktywności fizycznej sprzyja także ich rozwojowi intelektualnego. Wiadomo, że podczas uprawiania wszelkich dyscyplin sportowych nasz organizm zostaje dotleniony, a to zapewnia lepszą pracę mózgu, dzięki czemu dzieciom znacznie łatwiej jest się skupić na nauce. Sport jest też terapią stosowaną u dzieci nadpobudliwych. Odpowiednia ilość ćwiczeń pozwala wyzbyć się im nadmiaru energii. Wtedy też łatwiej im skupić się na obowiązkach. Nie można jednak doprowadzić do przemęczenia małego organizmu. Kluczem do sukcesu jest systematyczność, umiar i różnorodność. Dzięki temu możemy wychować małego sportowca.