Kręgosłup jest bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dzięki niemu możemy utrzymać prawidłową postawę. Jest to jednak konstrukcja bardzo delikatna, o którą trzeba dbać. Jednym z częstszych urazów kręgosłupa jest dyskopatia.

Mianem dyskopatii określa się wypadnięcie dysku. W wyniku nagłego przeciążenie czy  też w wyniku zmian zwyrodnieniowych, które przychodzą wraz z wiekiem może dojść do jego wypadnięcia.Pierścień włóknisty zostając przerwany powoduje wysunięcia lub wypadnięcie jądra miażdżystego. Możemy odczuwać wtedy ucisk na rdzeń lub korzenie nerwów. Następstwem tego jest bardzo silny ból spotęgowany skurczem mięśni, które próbują ochronić kręgosłup przed poważniejszym uszkodzeniem. Jako jedną z przyczyn jej powstawania wymienia się słabe mięśnie brzucha, nieumiejętne dźwiganie, wady postawy, nadwagę oraz wszelkiego rodzaju urazy. Dyskopatię należy leczyć, a jedną z metod jest trening.

pobrane (3)

Jedną z przyczyn dyskopatii jest nadwaga. Nadmiar tkanki tłuszczowej najczęściej gromadzi się wokół brzucha. Powoduje to, że kręgosłup nie jest w stanie utrzymać zwiększającej się masy i powoduje jego przeciążenie. Dlatego też jednym z zaleceń jest zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Odciążymy w ten sposób kręgosłup. Aby schudnąć należy połączyć ze sobą dwie rzeczy: trening oraz dietę. Tylko dzięki takiemu połączeniu będziemy w stanie zapobiegać przybieraniu na wadze. Najlepszymi treningami są ćwiczenia typu cardio. Podczas ich wykonywania spalamy tkankę tłuszczową. Najlepiej, jeżeli poświecamy im co najmniej 30 minut 3 razy w tygodniu. Nie musimy być to zawsze ta sama aktywność. Możemy do woli wybierać pomiędzy grą w piłkę, bieganiem, jazdą na rowerze czy też bieganiem. Dobrze jest je połączyć z ćwiczeniami wzmacniającymi różne partie mięśniowe. W tym może nam pomóc trener personalny.

Jak zostało wcześniej wspomniane, zbyt słabe mięśnie brzucha również mogą przyczyniać się do powstania dyskopatii. Dlatego tez należy je odpowiednio wzmocnić podczas treningów. Mocne powinny być również mięśnie grzbietu. Trener personalny tworzy dla nas odpowiedni zestaw ćwiczeń pozwalajacy nam uniknąć dyskopatii.

Osobom zmagającym się z dyskopatią zaleca się unikania ćwiczeń typowo kulturystycznych i podnoszenia dużych ciężarów. Ćwiczenia izolujące powinniśmy zastąpić ćwiczeniami funkcjonalnymi, gdyż wspomagają one prace mięśni w życiu codziennym, kiedy to korzystamy z całego łańcucha mięśni. Nie można zapominać o rozgrzewce i rozciąganiu, które pozwolą nam przygotować organizm do wysiłku, a tym samym uniknąć kontuzji.

Ważne jest również zapobieganie wadom kręgosłupa. W dorosłym życiu jest to utrudnione, gdyż wady najlepiej jest leczyć w dzieciństwie, jednak odpowiednie ćwiczenia korygujące naszą postawę pomogą nam.

Przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenie 1: Połóż się na plecach, ręce spleć za głową, nogi ugnij w kolanach, rozstaw na szerokość bioder, stopy oprzyj na podłodze. Następnie oderwij łopatki od podłogi powodując spięcie mięśni brzucha. Powróć do pozycji wyjściowej. Powtórz zalecaną przez trenera ilość razy.

Ćwiczenie 2: Połóż się na brzuchu na ławce lub łóżko tak, aby tułów swobodnie zwisał w kierunku podłogi. Następnie wyprostuj ręce w kierunku podłogi i zacznij unosić tułów, wraz z rękoma do góry tak, aby razem z nogami utworzyły linię prostą. Wytrzymaj w tej pozycji kilka minut i powróć do pozycji wyjściowej. Do tego ćwiczenia niezbędna jest asysta drugiej osoby. Może to być zarówno ktoś z rodziny jak i trenrer personalny.

Ćwiczenie 3: Połóż się na twardym podłożu na macie. Ręce wyprostowane wzdłuż tułowia, nogi proste. Następnie unieś nogi, nie więcej niż 30 centrymetrów nad ziemię. Teraz wykonuj wymachy nóg naprzemienie: raz prawa nad lewę, a potem lewa nad prawą. Popularne i proste w wykonaniu nożyce pomogą nam zwiększyć siłę mięśni.

Ćwiczenie 4: Połóż się na plecach, ręce wyprostowane wzdłuż tułowia, nogi wyprostowane. Następnie unieś nogi do góry, a następnie zacznij przyciągać kolana do brzucha zginając nogi. Wyprostuj nogi i pozostaw je w górze. Wykonaj ćwiczenie zalecaną ilość razy.