Zgrabne czy umięśnione? Nogi, przede wszystkim powinny być silne, bo to one odpowiadają między innymi za utrzymanie ciężaru naszego ciała. Dlatego też powinniśmy o nie odpowiednio dbać i zapewniać im regularne treningi.

Zgłaszając się do trenera personalnego najczęściej panie oczekują ćwiczeń, dzięki którym ich nogi będą zgrabne. Zbyt duża masa mięśniowa według nich nie prezentuje się najlepiej. Zatem trener, powinien dobrać takie ćwiczenia, które sprawią że:

  • uda będą lekko umięśnione (ale nie za bardzo)
  • nogi będą silne
  • łydki będą zgrabne

beznazwy

Nie od dziś wiadomo, że bieganie daje dużo korzyści dla kondycji całego naszego ciała, jak i dla zdrowia. Bieganie jest także bardzo dobre dla nóg. Dzięki niemu nie tylko spalamy tkankę tłuszczową, która znajduje się na naszych nogach, ale też rzeźbi mięśnie.

Na spalenie tkanki tłuszczowej z okolicy nóg skuteczna jest jazda na rowerze. Podczas jazdy pracuje między innymi mięsień czworogłowy uda, który w tym przypadku najbardziej się rozbudowuje. Jednak jazda rekreacyjna pozwoli uniknąć nam przerostu masy mięśniowej.

Dla zgrabnych nóg zaleca się także wykonywanie takich ćwiczeń jak:

  • wykroki – stań prosto, ręce podeprzyj na biodrach, następnie zrób wykrok prawą nogą tak, aby pomiędzy udo znalazło się równolegle do podłogi, a kolano lewej nogi niemal jej dotykało (jednak nie powinniśmy tego robić). Cofnij nogę wracają do pozycji wyjściowej. Możesz też urozmaicić to ćwiczenie wykonując je przechodząc przez całą długość pokoju lub sali treningowej. Wystarczy wtedy do prawej nogi dostawić lewą, a potem zrobić wykrok lewą nogi. Dla osób bardziej zaawansowanych zaleca się dołożenie lekkiego obciążenia w postaci hantelków, który chwytamy w dłonie. Wystarczy że będzie trzymać je w wyprostowanych wzdłuż tułowia rękach.
  • wymachy boczne – ćwiczenie to możesz wykonać w domy albo na siłowni. Jeżeli wykonujesz je w klubie, wystarczy że staniesz przy wyciągu dolnym, na kostkach zaczepisz linkę, a następnie będziesz ją przyciągać do siebie. Jeżeli zdecydujemy się wykonać to ćwiczenie w domu, to wystarczy nam do tego rozciągliwa taśma do ćwiczeń. Zaczepiamy ją wtedy o obie kostki, opieramy się o ścianę, a następnie zaczynamy unosić jedną nogę do boku doprowadzając do rozciągania linki. Uniesienia nie powinny być wysokie.

Więcej ćwiczeń wyszczuplających lub wzmacniających nogi pokaże Ci twój trener personalny po tym, jak pozna twoje oczekiwania.

imagesCAVGW0KP

Dla uzupełnienia efektów treningu warto pamiętać o kilku ważnych zasadach, które pomogą nam w utrzymaniu nóg w zdrowiu i sile:

  1. Zrezygnuj ze szpilek na rzecz płaskiego obuwia – ortopedzi przy każdej możliwej okazji przypominają, że ułożenie stopy w butach z obcasami jest nienaturalne. Może powodować nie tylko deformację stóp, ale też osłabienie mięśni łydek. Ze względu też na duży ucisk krążenie krwi jest utrudnione. Z tego też względu nogi puchną. Znacznie wygodniejsze jest więc noszenie obuwia z płaską podeszwą, które odpowiednio zamortyzuje każdy nasz krok.
  2. Wybieraj odpowiednie obuwie – pamiętajmy, że każdy z nas jest inny i nie ma dwóch takich samych osób. Oznacza to też, że każdy z nas ma też inny kształt stopy. Dlatego też powinniśmy wybierać takie buty, w których jest nam wygodnie. Kupując obuwie sportowe znajdziesz na pudełko informację, dla jakiego typu stopy będą one najlepsze.
  3. Nie siedź, ani nie stój za dużo – potrzebna jest tu równowaga. Kiedy cały dzień stoimy nasze nogi puchną, robią się ociężałe i ciężko nam się poruszać. Długie stanie jest też przyczyną powstawania żylaków, które nie tylko są kłopotliwe, ale też nie prezentują się zbyt dobrze. Z kolei zbyt długie siedzenie powoduje, że mięśnie nóg nie wykonują żadnej pracy, a to oznacza, że stają się słabsze.
  4. Unikaj nadwagi – prawidłowa waga to dla nóg jedna z najlepszych rzeczy, jakie możemy dla nich zrobić. Przybierając na wadze powodujemy, że nogi muszą dźwigać znacznie większy ciężar. Prawidłowa masa ciała nie spowoduje ich przeciążenia.
  5. Daj nogom odpocząć – jeżeli masz taką możliwość, wybieraj lekkie buty, albo postaraj się, zdejmować buty na trochę. Nogi, spędzając cały dzień w butach męczą się i pocą. Zbyt duża wilgotność w butach może prowadzić do rozwoju chorób grzybiczych.
  6. Ćwicz – regularne treningi to wspaniała okazja nie tylko do zachowania zgrabnej sylwetki, lecz także do zapewnienia sobie zdrowia.