Wśród osób aktywnych fizycznie nie znajdziemy ani jednej, która nie wykonałaby chociaż raz w życiu treningu aerobowego. Jego korzyści są bardzo duże, dlatego nikt nie chce, i nie powinien, go ignorować. Szczególnie dotyczy to osób, które chcą stracić na wadze. Bo mogą to uzyskać przede wszystkim z pomocą aerobów.

Trening aerobowy nazywany jest inaczej treningiem tlenowym, gdyż podczas jego wykonywania dostarczany jest do organizmu tlen. Zamienia się go na energię wykorzystywaną przez mięśnie do pracy. Dzięki temu stają się one lepiej “odżywione” i są w stanie wydajniej pracować. Inną nazwą określającą trening aerobowy jest określenie trening cardio.

Podczas treningu aerobowego nasze serce pracuje szybciej. Jako że serce jest mięśniem, to do niego także dostarczany jest tlen. Dzięki ćwiczeniom aerobowym zostaje poprawiona wydolność pracy serca. Staje się ono silniejsze. Podczas treningu aerobowego poprawiamy również pracę układu krążenia oraz płuc. Krew, która jest szybciej pompowana w naszym organizmie pozwala usprawnić przepływ w tętnicach, dzięki czemu zapobiegamy powstawaniu zatorów, które mogą skutkować zawałem mięśnia sercowego. Podczas wykonywania treningu aerobowego zwiększamy także pojemność płuc. Szczególnie pomocne jest to dla astmatyków, którzy na co dzień zmagają się z problemami układu oddechowego spowodowanego dusznościami.

Trening aerobowy pozwala nam także usprawnić pracę mózgu. Naukowcy już nie raz dowiedli, że osoby badane, które wykonywały ćwiczenia aerobowe, umiały się lepiej skoncentrować i były bardziej wydajne w pracy oraz łatwiej się uczyły.

Trening aerobowy to także doskonały sposób na poprawienie naszej kondycji fizycznej. Jeżeli będziemy ćwiczyć 3 razy w tygodniu po co najmniej pół godziny, nasza kondycja znacznie wzrośnie. Taka częstotliwość ćwiczeń sprzyja także spalaniu tkanki tłuszczowej. Podczas dostarczania tlenu do organizmu, nasz metabolizm pozyskuje energię podczas spalania tkanki tłuszczowej. Dzięki temu jesteśmy nie tylko lżejsi, ale i zdrowsi. Im mniejszy poziom tkanki tłuszczowej w naszym ciele, tym lepiej on funkcjonuje.

Najbardziej efektowny trening aerobowy to ten, który jest wykonywany na średnim poziomie intensywności. Co to oznacza? Nasz organizm ma określony poziom wysiłku. Jest to maksymalny poziom tętna, którego nie powinniśmy przekraczać. Aby obliczyć swój maksymalny poziom wystarczy wykonać proste równanie:

Tętno maksymalne= 220 – wiek

Wiedząc jakie jest nasze tętno maksymalne może w prosty sposób określić więc, ile będzie wynosić tętno na poziomie umiarkowanym, które przynosi najwięcej efektów. Poziom ten powinien znajdować się w granicy 60-70% tętna maksymalnego, np. dla osoby, która skończyła 35 lat tętno maksymalne wynosi 185, natomiast tętno na poziomie 60%-70% jest równe wartości 111-129. Utrzymując wysiłek w tym przedziale ćwiczymy najefektywniej. Przekraczając ten poziom nasz organizm zaczyna pozyskiwać energię z mięśni i dlatego szybciej się męczymy.

Trening aerobowy jest jednym z najprzyjemniejszych. Chociaż męczy i powoduje, że leje się z nas pot, to jednak  możemy wybierać spośród dużej gamy sportów, będących treningami aerobowymi. Najpopularniejszym treningiem, który jest najczęściej uprawiany przez osoby odchudzające się, jest bieganie. Równie popularne są także takie dyscypliny jak:

  • jazda na rowerze (także stacjonarnym)
  • pływanie
  • gry zespołowe (takie jak piłka nożna, siatkówka, koszykówka)
  • zajęcia fitness
  • jazda na rolkach/łyżwach
  • nordic walking
  • stepper
  • orbitrek
  • jazda na nartach/snowboardzie

Pamiętajmy, że podczas ćwiczeń wytwarzane są w naszym organizmie endorfiny czyli hormony szczęścia. To dzięki nim znajdujemy motywację do kolejnych treningów, a przede wszystkim, znajdujemy radość z wykonywanej czynności. Jeśli samodzielne trenowanie nie przynosi rezultatów zawsze możemy ćwiczyć w towarzystwie przyjaciół lub trenera personalnego. Mówi się, że razem biegnie się dłużej, ale dociera dalej. To hasło dokładnie oddaje ducha, który powinien towarzyszyć treningowi aerobowemu.