10 sposobów, aby zwiększyć motywację do ćwiczeń

 

Często brakuje motywacji do regularnych ćwiczeń fizycznych. Byle pretekst jest dobry aby zaniechać wyjścia pobiegać, na siłownię lub by nie iść na zajęcia fitness. Doskonale wiemy, że stwierdzenie „ćwiczenia są dla Ciebie dobre” nie jest wystarczające by stłumić wewnętrzny głos podpowiadający „usiądź na kanapie i zjedz pączka”. Potrzebujesz dobrego powodu by przeciwstawić się niechęci, lenistwu i zniechęceniu i sprawić by ćwiczenia stały się przyjemna rutyną. Poniżej znajdziesz 10 sposób, aby zwiększyć motywację do aktywności fizycznej i utrzymać ją na dłużej.

 

1. Bądź realistą

Często Ci, którzy zaczynają ćwiczyć wyznaczają sobie nierealistyczne cele zbyt ambitne dla początkujących. Chęć osiągnięcia od razu maksymalnych wyników może stać się bardzo przytłaczająca. Zamiast narzucać sobie godzinę ćwiczeń dziennie znacznie lepiej jest zaczynać od 20-30 min dwa, trzy razy w tygodniu. A w miarę nabywania kondycji i sprawności wydłużać ten czas i zaczynać ćwiczyć częściej.

 

2. Śledź swoje postępy

Dobrym pomysłem jest prowadzenie dziennika aktywności fizycznej. Zapisuj długość i czas ćwiczeń, rodzaj ćwiczeń i swoje rezultaty. Obecnie dostępnych jest wiele aplikacji na telefon, które będą mierzyły czas, obliczały dystanse czy kalkulowały ilość spalonych kalorii podczas uprawiania danej aktywności. Aplikacje te w łatwy sposób pozwolą Ci śledzić historie Twoich ćwiczeń, sporządzą wykresy postępów oraz czytelne statystyki. Widząc wzrost powtórzeń, wydłużający się czas ćwiczeń czy coraz dłuższy przebiegnięty dystans możesz zwiększyć swoja motywacje do dalszych ćwiczeń.

 

3. Nie oczekuj doskonałości

Niebezpieczeństwem powodujących natychmiastowe zniechęcenie jest myślenie: „wszystko albo nic”. Taki nadmiernie perfekcyjny sposób patrzenia na świat prowadzi do szybkiego zaniechania aktywności fizycznej. Jeden czy dwa dni bez treningu nie spowodują, że świat się zawali, a wręcz przeciwnie może wyjść Ci na dobre jeśli dasz odpocząć sowim mięśniom i stawom. Jeżeli już na początku zaakceptujesz fakt, że w czasie Twojej przygody z ćwiczeniami będą gorsze dni, małe porażki czy opóźnienia będziesz przygotowany psychicznie na radzenie sobie z niepowodzeniami. Przygotuj się, że czasem będziesz zwyczajnie chory i wówczas konieczne będzie ominięcie jakiegoś treningu. Z drugiej strony nie pozwól by to stało się wymówką na rezygnację z ćwiczeń przez dłuższy czas. Staraj się unikać obrażeń poprzez dokładne rozgrzewanie się przed ćwiczeniami i prawidłowe rozciąganie.

 

4. Nie porównuj się do innych

Wszyscy widzieliśmy tych umięśnionych facetów bez grama tłuszczu czy szczupłe Barbie przemierzające siłownie w szortach rozmiaru XXS. Zapomnij o nich! Nie porównuj się do nich i nie pozwól by powstrzymali Cię od dążenia do wyznaczonego sobie celu!

 

5. Uzyskaj wsparcie

Korzystaj z pomocy współmałżonka, chłopaka, dziewczyny, przyjaciół – kogokolwiek, kto wciągnie Cię pobiegać, pójdzie z Tobą na siłownie czy po prostu zachęci do ćwiczeń. Jeśli potrzebujesz dodatkowej pomocy skorzystaj z rady trenera obecnego w każdym fitness klubie, on z pewnością Ci doradzi zarówno w kwestii ćwiczeń, diety jak i zdobywania motywacji. Możesz tez zatrudnić trenera personalnego, który ułoży Ci indywidualny plan treningowy i pomoże w ćwiczeniach. Unikaj natomiast osób, które będą pytać „po co Ci to?”!

jogging

6. Spraw by ćwiczenia były dobrą zabawą

Ważne jest żeby znaleźć taki rodzaj aktywność, który będzie sprawiał Ci przyjemność. Jest mnóstwo rodzajów zajęć w każdym fitness klubie od aerobiku po Zumbę, a na dobrze wyposażonych siłowniach bardzo dużo różnego rodzaju sprzętu. Jeśli nie lubisz uczęszczać na siłownię możesz wybrać bieganie lub spacery po ulubionym parku albo taniec przed ekranem telewizora w zaciszu domowym. Jeśli lubisz gry zespołowe dołącz do osiedlowej drużyny.

 

7. Podziel ćwiczenia na mniejsze etapy

Możesz ułatwić sobie regularne treningi poprzez podział ich na dwie lub trzy sesje ćwiczeń. Badania potwierdzają, że może to być zarówno efektywniejsze, jak i zdrowsze dla organizmu niż jeden bardzo długi trening. Tak więc, na przykład, jeśli nie masz ochoty na ćwiczenia przez godzinę w danym dniu, zrobić trzy sesje po 20 minut każda. Jeśli szybko się nudzisz i godzina to dla ciebie za długo zróżnicuj ćwiczenia: 5 min rozgrzewki, 15 min cardio, 15 min treningu siłowego, 5 min rozciągania. W takim rytmie ćwiczenia staną się dużo przyjemniejsze.

 

8. Zadbaj o wygodę

Co można zrobić, aby usunąć przeszkody do wykonywania ćwiczeń i sprawić by było wygodnie i przyjemnie? Jeżeli musisz jechać 30 min autem aby spędzić tyle samo czasu na siłowni zamiast tego możesz poćwiczyć w domu przed ekranem telewizora włączając płytę z nagranym treningiem. Jeśli jesteś zbyt zmęczony, żeby poćwiczyć na koniec dnia, ustaw budzik trochę wcześniej i ćwicz rano. Zadbaj także o wygodny, niekrępujący ruchów strój oraz obuwie.

 

9. Zapomnij o przeszłości

Nie pozwól, aby złe doświadczenia z poprzednich ćwiczeń przeszkodziły Ci w realizacji postawionych sobie celów. Nie byłeś najbardziej wysportowanym dzieciakiem w szkole? To było dawno temu! Twoim zadaniem nie jest teraz dostanie się do szkolnej drużyny czy wyjazd na zawody, ale zadbanie o swoja kondycję, zdrowie i cieszenie się wykonywanymi ćwiczeniami. Kiedyś nie wychodziło Ci bieganie – może sprawdzisz się w pływaniu? Nie podobało Ci się na siłowni to może lekcje tańca będą ciekawsze?

 

10. Nagradzaj siebie!

Nagradzaj siebie za wykonane ćwiczenia, czy wejście na kolejny poziom aktywności, ale nie jedzeniem! Wybierz coś co sprawia Ci przyjemność, jak wyjście do kina czy bukiet kwiatów. Wybierz się na spacer do ogrodu botanicznego – to doskonałe połączenie aktywności fizycznej i doznań estetycznych.

 

Spróbuj wdrożyć w życie wszystkie powyższe punkty, a zobaczysz, że ćwiczenia zaczną przynosić Ci przyjemność. Sam możesz sprawić, że z chęcią wyjdziesz domu pobiegać lub wybierzesz się na siłownię. Pamiętaj o małych krokach i kształtowaniu dobrej rutyny!