Dieta wegetariańska zyskuje coraz więcej zwolenników. Prawdziwy wegetarianin wie, co powinien jeść, aby utrzymać swój organizm w zdrowiu i w dobrej kondycji. Zanim podejmiesz decyzję o zmianie diety na wegetariańską warto poznać jej zasady, zalety, ale także pułapki, w które można wpaść.

Wegetarianizm – co to takiego?
Wegetarianizm to nie tylko wykluczenie z diety mięsa, to także umiejętność zastąpienia składników obecnych w mięsie innymi produktami. Zdrowa dieta wegetariańska zawiera dużo owoców i warzyw oraz produktów skrobiowych. Ponadto w diecie tej ważne są pokarmy bogate w białko takie, jak: jaja, rośliny strączkowe, niektóre produkty mleczne. Natomiast produkty tłuste i słodkie spożywane są tylko w niewielkiej ilości. Jest wiele odmian wegetarianizmu: istnieje odmiana restrykcyjna, w której zabrania się jedzenia nabiału oraz odmiana łagodniejsza dopuszczająca spożywanie ryb.
Warto pamiętać, że wegetarianizm to poza dietą, także zdrowy, higieniczny tryb życia,
w zgodzie z naturą i swoim rytmem swojego organizmu. Wegetarianie prowadzą aktywny tryb życia, a także pracują nad kształtowaniem swojej osobowości.

wege

Równowaga i urozmaicenie jest najważniejsze!
Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne jest wiele składników odżywczych: białek, tłuszczu, węglowodanów, witamin, minerałów oraz wody. Ważna jest ich ilość, proporcja,
a także jakość. Aby dieta wegetariańska była pełnowartościowa wszystkie te składniki musza być dostarczane. Nie ma potrzeby, aby balansować każdy spożywany posiłek, ale należy uzyskiwać równowagę w dłuższych okresach, w ciągu całego dnia lub tygodnia.
W diecie wegetariańskiej nie wystarczy tylko objadać się warzywami i owocami – to szybko się znudzi i przysporzy kłopotów ze zdrowiem. Każdego dnia trzeba jeść cos innego, ciekawego, przełamywać monotonię. Jeżeli brakuje pomysłów warto sięgnąć po dobry poradnik na temat diety wegetariańskiej, poszukać innych osób stosujących ta dietę i korzystać z ich doświadczenia. Ponadto Internet dostarcza niezliczonych pomysłów na ciekawe dania wegetariańskie.

Plusy
Dzięki wegetarianizmowi udaje się to, co w normalnej, mięsnej diecie jest trudne – jedzenie pięć razy dziennie. Spożywanie lżejszych posiłków samoistnie składnia do częstszego sięgania po cos do zjedzenia. Błonnik zawarty w spożywanych owocach i warzywach obniża cholesterol, co zmniejsza ryzyko wielu chorób, stąd właśnie fakt, iż wegetarianie znacznie rzadziej cierpią na choroby układu krążenia. Równocześnie dostarczane mnóstwo witamin i minerałów poprawia odporność organizmu. Orzechy i pestki obecne w dużych ilościach w diecie wegetarianina dostarczają nienasyconych kwasów tuszowych, a te z kolei maja dobroczynny wpływ na serce, skórę i trawienie.

Kolejna zaleta ucieszy tych, co cały czas dbają o szczupłe ciało. Pełnowartościowa dieta wegetariańska pomaga zachować szczupłą sylwetkę – zbilansowana dieta dostarcza wszystkich składników odżywczych, ale mniej kalorii.

Minusy
Dieta wegetariańska może wiązań się także z różnymi niedoborami. Przykładem może być niedobór żelaza obecnego w dużych ilościach w czerwonym mięsie. Można temu zapobiec komponując posiłki tak, żeby obecne w nich żelazo (w zielonych warzywach, roślinach strączkowych) przyswajało się lepiej – obecność witaminy C znacznie to ułatwi. Problem z niedoborem wapnia będzie dotyczył tych, którzy wykluczają ze swojej diety także nabiał i jaja. W takim przypadku należy sięgnąć częściej po rośliny strączkowe, mleko migdałowe lub suplementy. Kolejnym minusem diety wegetariańskiej są braki w ilości witaminy B12, które mogą powodować groźną niedokrwistość. Wegetarianie borykający się z takim niedoborem powinni dostarczać produktów wzbogaconych w tą witaminę (mleko sojowe, płatki śniadaniowe), obecnych w sklepach i na półkach z ekologiczna żywnością. Dieta wegetariańska u kobiet w ciąży, dzieci i młodzieży budzi wiele emocji i kontrowersji. W tych przypadkach konieczna jest konsultacja u specjalisty.

Prawdziwy wegetarianin wie, jak komponować posiłki, żeby dostarczać swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników do jego prawidłowego funkcjonowania. Jeśli chcesz spróbować takiej diety warto na początek sięgnąć bo jej mniej restrykcyjną odmianę oraz dołożyć wszelkich starań by urozmaicać pełnowartościowe posiłki. Racjonalne stosowanie diety wegetariańskiej może dostarczyć samych plusów dla zdrowia, natomiast brak starań, aby zrównoważyć wyeliminowane produkty może spowodować poważne konsekwencje dla organizmu.