1000

Dieta to sposób odżywiania, którego celem jest utrzymanie organizmu w dobrej kondycji. Diety odchudzające mają za zadanie zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej. Opracowano wiele przepisów na zdrowy i piękny wygląd, co sezon pojawiają się nowe sposoby na zrzucenie zbędnych kilogramów. Zanim zdecydujesz się na dietę odchudzającą, poznaj jej zasady, ale także wady i zalety. Poniżej prezentujemy 4 najpopularniejsze diety. Sprawdź, która najlepiej nadaje się dla Ciebie.

 

Dieta Dukana

Ta najbardziej znana i reklamowana dieta uważana jest za jeden z najskuteczniejszych sposobów odchudzania w ostatnich latach. Niestety, dieta ta jest obarczona ogromnym ryzykiem negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Twórcą diety jest francuski lekarz dietetyk Pierre Dukan, który założył, że w ciągu tygodnia można stracić aż 5 kg poprzez znaczne ograniczenie węglowodanów przy jednoczesnym spożywaniu dużych ilości protein (białka).

Dieta ta ma 4 fazy, które należy stosować w odpowiedniej kolejności: faza uderzeniowa (oparta wyłącznie na produktach będącym źródłem białka zwierzęcego), faza równego rytmu utraty wagi (tu dozwolone są warzywa z wyjątkiem ziemniaków i roślin strączkowych), faza utrwalania (gdy uzyska się pożądana wagę) oraz faza stabilizacji. Podczas stosowania diety zaleca się picie dużej ilości niegazowanej wody mineralnej. Co ciekawe, cola dietetyczna ani słodziki nie są zabronione. Niewątpliwą zaletą tej metody jest bardzo szybka redukcja masy ciała. Dzięki dużej zawartości białka w spożywanych produktach nie grozi uczucie głodu.

Dieta ta jest dość łatwa w stosowaniu przez fakt, iż nie trzeba liczyć kalorii. Nie jest jednak pozbawiona wad. Najpoważniejszą konsekwencją przyjmowania nadmiernych ilości białka może być zakwaszenie organizmu, obciążenie nerek, stawów i wątroby, co więcej, produkty pochodzenia zwierzęcego mogą spowodować podwyższenie poziomu cholesterolu, a co za tym idzie ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Mogą także pojawić się niedobory różnych substancji z powodu braku urozmaicenia np. z powodu braku węglowodanów może pojawiać się osłabienie i zmęczenie, brak błonnika zwłaszcza w pierwszej fazie może powodować zaparcia.

 

Dieta śródziemnomorska

Jeśli lubisz obiad złożony z ryb i warzyw, a do tego szklankę czerwonego wina, prawdopodobnie dieta śródziemnomorska przypadnie Ci do gustu. Dieta ta składa się z żywności popularnej w regionach Morza Śródziemnego. Jest ona bogata w owoce morza, orzechy i rośliny strączkowe, owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste oraz oliwy z oliwek. Ponadto czerwone wino w umiarkowanych ilościach jest ważnym składnikiem tej diety.

Podczas stosowania tej diety należy unikać czerwonego i tłustego mięsa, a także białego pieczywa i słodyczy. Niewątpliwą zaletą tej diety jest fakt, iż jest ona zdrowa dla układu krążenia i serca poprzez bogactwo produktów zawierających kwasy tłuszczowe omega-3, wino natomiast obniża pozom złego cholesterolu.

Osoby stosujące ta dietę, jako wadę podają jej cenę. Ten sposób odżywiania może być drogi ze względu na składniki takie jak: oliwa z oliwek, feta, mozarella, ryby oraz inne składnie trudniej dostępne w Polsce. Drugą wadą diety śródziemnomorskiej jest występowanie dość często efektu jo-jo po zakończeniu jej stosowania. Trzeba mieć to niewątpliwie na uwadze i wychodząc z diety nie ulegać zbyt szybko pokusom.

 

Dieta Atkinsa

Dieta zdecydowanie dla tych, którzy lubią mięso w dużych ilościach. Jest to dieta tylu „low car” oznacza to typ diety niskowęglowodanowej na rzecz pozostałych składników: w diecie Atkinsa – białka, a w jej odmianie, w diecie Kwaśniewskiego – tłuszczu. Podczas stosowania tej diety zakazanymi produktami są: pieczywo, ziemniaki, kasze, makarony. Z warzyw dozwolone są jedynie te ubogie w węglowodany. Zaletą tej diety jest dość szybki spadek masy ciała z widocznym spaleniem tkanki tłuszczowej. Ponadto, będąc na tej diecie nie odczuwa się głodu, co jest zasługą dużej ilości białka w spożywanych produktach. Natomiast niemalże całkowity brak warzyw i owoców może spowodować niedobory witamin i składników mineralnych, a także substancji antyoksydacyjnych zapobiegających np. powstawaniu nowotworów. Dieta bogata w tłuszcz i białka może przyczynić się do podwyższenia poziomu cholesterolu oraz do rozwijania się chorób nerek.

 

Dieta 1000 kalorii

Dieta 1000 kalorii polega na skrupulatnym liczeniu kalorii, tak, aby nie przekraczać tytułowego tysiąca. Oznacza to zmniejszenie przyjmowanych kalorii o prawie 70%! W czasie trwania tej diety można spożywać wszystkie niezbędne dla organizmu składniki (białka, tłuszcze, węglowodany), ale w ograniczonych ilościach, konieczne jest także zaplanowanie spożywania 5 posiłków dziennie.

Przez specjalistów z zakresu żywienia dieta 1000 kalorii jest uważana za jedną z bezpieczniejszych
i zdrowszych diet, ponieważ nie pozbawia organizmu potrzebnych składników. Zaletą tej diety jest fakt, iż jeżeli ograniczy się ilość spożywanych kalorii do 1000 wówczas organizm będzie zużywał – spalał zmagazynowany tłuszcz, przy jednoczesnym otrzymywaniu potrzebnych składników odżywczych, witamin i minerałów. Nie odmawiając sobie niemalże niczego można schudnąć około 1 kg tygodniowo. Wadą bardzo długiego stosowania tej diety może być spowolnienie metabolizmu.

 

Zanim zdecydujesz się na którakolwiek z diet przeanalizuj wszystkie za i przeciw. Nie warto kierować się chwilowym trendem w odchudzaniu, ale wybór diety warto pozostawić zdrowemu rozsądkowi. Jeżeli na coś chorujesz lub nie masz pewności, która z diet będzie najlepsza można zasięgnąć konsultacji dietetyka lub lekarza. Osiągniecie celu, jakim jest zgrabna sylwetka nie musi być okupione utratą zdrowia. Wybrana dieta powinna zawsze opierać się na zasadzie racjonalnego żywienia, tak, aby dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników.