Niektóre „fakty” związane z żywieniem i dietą są tak często powtarzane, że zdecydowana większość ludzi wierzy w nie bez zastrzeżeń i jest przekonana, że wie już wszystko, co trzeba wiedzieć o tłuszczu, węglowodanach i odchudzaniu.

Ale kiedy odłożymy na bok te popularne frazesy i spojrzymy na badania, wiele z tych „faktów” może zaskoczyć. Dowiedz się prawdy o pięciu najpopularniejszych mitach regularnie powtarzanych i wprowadzających w błąd.

5 mitów

Mit 1: Jedz tylko, gdy jesteś głodny!

Oddalając moment jedzenia stajesz się coraz bardziej głodny i głodny. To powoduje, że apetyt narasta, aż wreszcie może wymknąć się spod kontroli. Kluczem do sukcesu jest równomierne rozstawienie posiłków w ciągu dnia. Osoby, które jedzą w regularnych odstępach czasu, począwszy od śniadania, są lepiej odżywione, mogą jaśniej myśleć i nie grozi im napad głodu.

Nigdy nie opuszczaj śniadania – badania pokazują, że rezygnacja z tego posiłku aktywuje wydzielanie insuliny w organizmie, powodując odkładanie tłuszczu i przyrost masy ciała. W ogóle, nie czekaj, aż będziesz bardzo głodny. Taki stan może zmusić do sięgnięcia po niezdrowe jedzenie zawierające rafinowane węglowodany i tłuszcze nasycone. Będąc bardzo głodnym odruchowo sięgniesz po większy posiłek.

Pamiętaj, aby jeść, co kilka godzin w ciągu dnia, w tym śniadanie, obiad i kolację, a pomiędzy nimi zdrowe przekąski, aby utrzymać apetyt w ryzach.

 

Mit 2: Ziemniaki tuczą!

Błędne przekonanie o tuczących właściwościach ziemniaków sprawia, że są przez wielu całkowicie wykluczane z diety. Tymczasem owiane złą sławą ziemniaki, mają niską wartość kaloryczną ponieważ zawierają niewiele tłuszczu. Ponadto ziemniaki zawierają wiele witamin i minerałów niezbędnych dla organizmu oraz błonnik. Badania wykazały także, że ziemniaki mogą obniżać ciśnienie krwi. Oczywiście mowa o ziemniakach bez tłuszczu czy sosów. Przyrządzanie ziemniaków w tłuszczu (frytki, ziemniaki opiekane) niszczy wszystkie wartościowe związki, które zawierają.

Zdrowe, gotowane ziemniaki doskonale łączą się z innymi warzywami np. ze szpinakiem, a także pasują do sałatek. Połączenie ziemniaków z mięsem (bez sosu, keczupu etc.!) jest jak najbardziej dobre dla organizmu. Także inne produkty bogate w węglowodany takie, jak makarony, ryż czy pieczywo są niesłusznie owiane złą sławą. W rzeczywistości, częściej niż one, to tłuszcz dodawany do węglowodanów zwiększa zawartość kalorii np. kremowy sos z makaronem czy masło na grzance.

 

Mit 3: Tłuszcz w żywności jest zły!

Tłuszcze tak, jak białka i węglowodany są niezbędnym składnikiem organizmu, bardzo ważnym dla dobrego staniu zdrowia. Tłuszcz jest w diecie niezbędny! Najważniejsze, aby spożywać zdrowe tłuszcze. „Złe” tłuszcze, których należy unikać to tłuszcze nasycone. Zawarte są w wysoce przetworzonej żywności – ciastkach, chipsach, margarynie.

Warto ograniczyć tłuszcze nasycone (obecne w pełnym mleku, maśle, czerwonym mięsie) na rzecz zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się w orzechach, rybach, oliwie z oliwek czy siemieniu lnianym. Przeciętnie 1 gram węglowodanów czy białka dostarcza około 4 kcal, natomiast w przypadku tłuszczu jest to aż 9 kcal. Jest to powód, dla którego należy spożywać tłuszcze z umiarem, ale nie wykluczać ich całkowicie z diety.

Ponadto niektóre witaminy rozpuszczają się i wchłaniają tylko w obecności tłuszczu, dlatego sałatki będące bombą witaminową warto skropić oliwą z oliwek.

 

Mit 4: Zdrowa żywność jest droga!

Zdrowe odżywianie może kosztować mniej niż typowa dieta. Jak to możliwe? Jeżeli skoncentrujesz się na kupowaniu warzyw i owoców, które w danym sezonie są tanie niż takich, które są mniej dostępne i droższe wydasz znacznie mniej.

W sezonie tanich produktów można zrobić zapasy np. niedrogi latem szpinak nadaje się bez problemu do zamrożenia. Koszt gotowych mrożonek ze sklepu jest wyższy niż, tych zrobionych samemu.

Jeśli tylko masz dość miejsca, aby przechować produkty, warto kupować większe opakowania np. płatków śniadaniowych czy ryżu – większe opakowania są tańsze. Planując i rozważnie wybierając produkty zdrowa dieta wcale nie będzie droga!

 

Mit 5: Picie wody i kawy pomaga stracić na wadze.

Ani woda ani kawa nie wypłucze zbędnego tłuszczu z organizmu i nie sprawi, że natychmiast schudniesz. Woda jest niezbędna do życia i zawiera zero kalorii. Dlatego jeśli zastąpi się inne napoje (które mają kalorie) wodą automatycznie zmniejszy się liczba spożywanych kalorii.

To ten zdrowy nawyk – picia wody – będzie pomocny jeśli chcesz schudnąć, a nie sama woda. Jeśli chodzi o kawę – kawa działa jak środek pobudzający, co oznacza, że początkowo daje zastrzyk energii, przyspieszając metabolizm. Jednakże dodatek cukru śmietanki czy mleka zatrzyma ten proces przez nadmiar kalorii.

Podczas spożywania napojów kofeinowych trzeba zachować ostrożność. Kofeinowym zastrzykiem należy zawsze cieszyć się z umiarem, ponieważ zbyt duża dawka może spowodować niepokój, nerwowość i bezsenność.