Taśmy do ćwiczeń są jednym z najbardziej popularnych przyrządów do ćwiczeń. Wykorzystuje się je nie tylko na siłowni, lecz także podczas sesji rehabilitacyjnych, które mają na celu przywrócić nam naszą sprawność. Wraz z rozwojem technologii możliwe jest tworzenie lepszych, bardziej wytrzymałych taśm do ćwiczeń, gdyż oczekiwania ćwiczących są wobec nich coraz większe i chcą oni wykorzystywać je w różnorodny sposób. W ten sposób powstały taśmy TRX, które szturmem podbiły serca miłośników sportu.

Taśmy TRX są to systemy podwieszane, które pozwalają na wyrzeźbienie naszej sylwetki i wzmocnienie jej przy wykorzystaniu obciążenia jakim jest nasze ciało. Ruchy, które wykonuje się przy ćwiczeniach z taśmami TRX są bardzo podobne do ruchów wykonywanych na co dzień. Dlatego też taśmy te stały się częścią treningu funkcjonalnego. Dodatkowo taśmy TRX pozwalają też wypracować równowagę i stabilizację ciała.

 

Przy ćwiczeniach z taśmami bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniego bezpieczeństwa. Przede wszystkim zadbajmy o to, aby taśmy były właściwie zamocowane. Jako że taśmy TRX jest systemem przenośnym, możemy z niego korzystać w każdych warunkach: na siłowni, w parku czy nawet domu. Jednak ważne jest odpowiednie ich zamocowanie, które pozwoli korzystać z nich bez obawy o kontuzje. Dla zachowania bezpieczeństwa powinniśmy pamiętać także o pozostałych zasadach:

  • taśmy TRX mają specjalny piankowy uchwyt, który zapobiega ślizganiu się. Najlepiej jest więc trzymać się ich mocno. Jeżeli nie czujemy się pewni chwytu, załóżmy specjalne rękawiczki do ćwiczeń, które są wykonane z antypoślizgowego materiału.
  • drugi uchwyt zabezpieczający to miejsce na stopy, wykonany jest z miękkiego materiału, dzięki czemu nie wżyna się w skórę, ani nie powoduje zbyt dużego nacisku.
  • nigdy nie ćwicz na śliskich powierzchniach. Jeżeli ćwiczysz w domu na dywanie, możesz to robić boso, jednak w klubach sportowych musisz mieć na sobie buty. Zainwestuj więc w takie, które mają podeszwę o zróżnicowanej strukturze bieżnika i nie ślizgają się na podłodze.
  • Do treningów z TRX noś przyległe ciuchy. Luźny, zwisający materiał może zaczepić się o taśmy, a stąd bardzo prosta droga do kontuzji.
  • Mocno zawiąż sznurówki i schowaj je do butów.

Systemy TRX mają możliwość regulacji i dopasowania ich do swojego wzrostu. Przed rozpoczęciem ćwiczeń sprawdź więc, czy korzystanie z taśm nie sprawia Ci żadnych trudności, a w razie potrzeby, wyreguluj taśmy. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, poproś o pomoc trenera lub pracownika klubu, w którym ćwiczysz. Z taśmami możesz również zwiększać stopień trudności wykonywanych ćwiczeń, gdyż regulując je możemy ustawić je tak, aby stawiały nam większy opór. Oczywiście wszystko powinno mieć swoje miejsce. Najpierw nauczmy się prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń, a dopiero później podnośmy poziom trudności.

Dodatkową zaletą taśm TRX jest fakt, że można je kupić za niewielką kwotę i mieć je zawsze przy sobie. Zajmują one niewiele miejsca, dlatego zmieszczą się w każdej torebce. Dzięki temu możemy wykonać trening nawet podczas przerwy na lunch.

Przykładowe ćwiczenia z systemem podwieszanym TRX

  1. Odsuń się od taśm na niewielką odległość. Sprawdź, czy ich końce znajdują się na wysokości twoich kolan. W razie potrzeby wyreguluj taśmy. Nogi rozstaw na szerokość barków, a następnie złap uchwyty taśmy przed sobą tak, aby znajdowały się na wysokości klatki piersiowej. Wyprostuj ręce. Całe ciało powinno tworzyć linię prostą – od stóp do głowy. Następnie zginając ręce w łokciach do boku, wykonaj pompkę. Powróć do pozycji wyjściowej prostując ręce. Powtórz odpowiednią ilość razy. Dzięki temu prostemu ćwiczeniu wzmacniach ramiona, mięśnie klatki piersiowej, a także poprawiasz stabilizację tułowia.
  2. Połóż się na podłodze, ugięte ręce oprzyj na wysokości klatki piersiowej. Następnie włóż stopy w uchwyty i trzymaj je złączone. Unieś tułów tak, aby ciężar ciała spoczywał na wyprostowanych rękach. Następnie przyciągnij kolana do klatki piersiowej, bez zmieniania pozycji tułowia. Podczas wykonywania tego ćwiczenia nie zaokrąglaj pleców. To ćwiczenie pozwala wzmocnić obręcz barkową, a także pozwala wyrzeźbić mięśnie brzucha.