W zdrowym ciele, zdrowy duch. To przysłowie powinno być mottem każdego klubu fitness i siłowni, aby przypomnieć wszystkim, że nie ważne jest ile mamy lat, ale ważne jest to, na ile się czujemy. Dziwi więc, że znaczna część stałych bywalców klubów fitness, to młodzi ludzie.

Metryka nie powinna być wskaźnikiem tego czy możemy być aktywni fizycznie czy też nie. Wydaje się, że wśród seniorów panuje przekonanie, że sport jest przeznaczony tylko dla młodych osób. A to nie prawda. Zawodowi sportowcy, chociaż przechodzą na emeryturę znacznie wcześniej niż inne grupy aktywne zawodowo, nie rezygnują z ćwiczeń i treningów. Zmniejszają tylko stopień ich intensywności.

beznazwy

Wielu lekarzy zaleca swoim pacjentom ruch, powtarzając niczym mantrę, że ruch to zdrowie. Gdy całe dnie spędzamy na kanapie przed telewizorem szkodzi sobie i naszym mięśniom. Wśród osób starszych istnieje obawa, że mogą sobie zrobić krzywdę ćwicząc. Oczywiście należy być ostrożnym, jednak nie można też całkowicie rezygnować z jakiegokolwiek ruchu.

W klubach fitness pojawiają się coraz to nowe zajęcia, które dedykowane są do różnych grup wiekowych. Nie ma zatem przeszkód, aby znaleźć taki rodzaj treningu, który jest przeznaczony dla naszej grupy wiekowej i w nich uczestniczyć. Jako że osoby w wieku 60+ mogą mieć słabszą kondycję, są dla nich tworzone oddzielne grupy dostosowane do ich tempa i możliwości. Instruktorzy i trenerzy dbają o to, aby plan treningowy zawierał ćwiczenia, z którymi seniorzy sobie poradzą. Uważnie też obserwują co się dzieje na sali i czy żadnemu z uczestników zajęć nie dzieje się krzywda.

Jeżeli jednak mamy obawy, że sala fitness nie jest dla nas, możemy poprosić o pomoc trenera personalnego. Nie jest to osoba, która współpracuje tylko z tymi, którzy marzą o jak największym obwodzie bicepsa czy klatki piersiowej. Ich podstawowym celem jest utrzymanie u swoich klientów odpowiedniej formy, tak, aby żadne codzienne czynności, nie sprawiały trudności. Mogą być to zarówno ćwiczenia wykorzystujące hantelki, których waga przypomina ciężar siatki z zakupami, a może to być spacer na bieżni, który w cieplejsze pory roku zamienimy na spacer na świeżym powietrzu.

Są jednak takie dyscypliny, które wśród seniorów cieszą się dużą popularnością. Należą do nich:

  • aqua aerobic
  • pływanie
  • spacery
  • nordic walking

beznazwy1

Czynności te najczęściej wykonuje się w grupach, dzięki czemu z treningu zmieniają się w przyjemne spotkania towarzyskie. Jest to niezwykle istotne dla osób, których rodzina mieszka daleko od nich. Wpływa to na poprawę ich samopoczucia i zwiększa komfort psychiczny.

Wszystkie te czynności pozwalają nam zahamować procesy starzenia oraz utraty tkanki mięśniowej. Będąc aktywnym zmniejszamy również ryzyko wystąpienia osteoporozy, a także pojawienia się nadwagi (na którą cierpi znaczna większość seniorów). To, co chyba najważniejsze w ćwiczeniach,  to odpowiednie dotlenienie organizmu. Warto zauważyć, że ćwiczenia skierowane do osób starszych, to głównie ćwiczenia aerobowe czyli takie, które dostarczają do naszego organizmu tlen. Dzięki niemu mięśnie są bardziej wydajne i mamy więcej energii. Trening wpływa też na poprawę układu oddechowego. Przyspieszona praca serca pobudza krążenie krwi w organizmie, a dzięki temu komórki skóry stają się lepiej odżywione i ukrwione co przekłada się na młodszy wygląd i ujędrnienie skóry.

Jeżeli nadal nam trudno przekonać seniorów do aktywności fizycznej, to zwróćmy uwagę na fakt, że po różnego rodzaju urazach, kontuzjach, zawałach serca czy udarach mózgu, pacjent kierowany jest na rehabilitację, która ma na celu przywrócenie mu sprawności. A czym są te ćwiczenia jak nie aktywnością fizyczną? Być aktywnym nie oznacza od razu podnoszenia wielkich ciężarów czy biegania w maratonach. Musimy zachować zdrowy rozsądek i ćwiczyć tyle, ile możemy. Z pomocą trenera personalnego nie będzie to trudne. Wystarczy tylko chcieć. Na trening można przychodzić w parach (z mężem, żoną, przyjaciółką), dzięki czemu jest nam znacznie łatwiej zmotywować się wzajemnie do poprawy formy.