Otyłość określana jest przez naukowców jako jedna z chorób cywilizacyjnych. Wymaga więc leczenia. Jednym z jego elementów jest trening mający pomóc w spaleniu tkanki tłuszczowej.

Prawidłową masę ciała określa się za pomocą wskaźnika BMI. Jest to pierwszy sposób, który pozwala nam na samodzielne kontrolowanie wagi naszego ciała. Przyjęto, że jeżeli wartość wyliczona za pomocą wzoru przekroczy 25, oznacza to otyłość. Nieleczona może prowadzić do wielu groźnych chorób takich jak cukrzyca, nadciśnienia, niedoczynność tarczy. Może nawet prowadzić do zgonu, gdyż osoby o zbyt dużej ilości tłuszczu w organizmie są znacznie bardziej narażone na ryzyko wystąpienia udaru mózgu lub zawału serca. Przede wszystkim otyłość powoduje dyskomfort w codziennym życiu. Męczymy się przy najprostszych czynnościach, a wejście po schodach staje się dla nas wielkim wysiłkiem. Osłabiamy także nasz kręgosłup oraz mięśnie nóg.

beznazwy

Istotnym elementem walki z otyłością jest połączenie dwóch czynników mających wpływ na redukcję wagi i spalanie tkanki tłuszczowej. Są nimi regularne treningi oraz prawidłowe odżywianie. Tyjemy głównie ze względu na zachwianie proporcji pomiędzy tymi dwiema rzeczami. Jedzenie w barach szybkiej obsługi, w biegu, spożywanie napojów gazowanych i słodyczy sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej. Nasza dieta powinna zawierać dużą ilość warzyw i owoców, a także produkty pełnoziarniste. Powinniśmy spożywać 5 posiłków dziennie w odstępach nie większych niż 3-4 godziny. W ułożeniu jadłospisu, dopasowanego do planu treningowego, pomoże nam nasz trener. Posiada on niezbędną wiedzę, która pomaga zapewnić organizmowi odpowiednią ilość energii ze spożywanych produktów.

Lekarze wiedzą, że bez ćwiczeń zrzucenie wagi jest niemożliwe. Dlatego więc jest to pierwsza rzecz, o której przypominają pacjentom. Dużo osób zmagających się z nadwagą uważa, że nie nadaje się do ćwiczeń. Jest to absolutna nieprawda. Kiedy powstają w nas wątpliwości najlepiej jest skorzystać z pomocy trenera personalnego. Wbrew pozorom rozumie on, przez co przechodzą osoby zmagające się z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Pierwsze spotkanie z nim ma mu pomóc w określeniu naszych możliwości. Następnie konstruuje on zestaw ćwiczeń, który pomoże nam nie tylko schudnąć, lecz także wzmocnić mięśnie (zwłaszcza pleców oraz nóg). Wymagana jest przy tym regularność. Żaden trening nie będzie efektywny, jeżeli będziemy go wykonywać rzadziej niż 3 razy w tygodniu przynajmniej po 60 minut.

Oprócz ćwiczeń wzmacniających trener personalny układa plan treningu  aerobowego. To dzięki niemu spalamy tkankę tłuszczową oraz poprawiamy naszą kondycję. Do treningów spalających tkankę tłuszczową zalicza się:

  • jazdę na rowerze
  • pływanie
  • bieganie
  • nordic walking
  • gry zespołowe (siatkówka, piłka nożna etc.)

beznazwy1

Trener zaleca także wykonywanie ćwiczeń siłowych. Rozbudowują one tkankę mięśniową, ale pomagają także w spalaniu tkanki tłuszczowej.

W procesie odchudzania może pomóc też masaż. Podczas jego wykonywania tłuszcz zostaje rozbity i staje się łatwiej wchłanialny. Oprócz tego pobudzone do działania zostają mięśnie, dzięki czemu mamy więcej energii i możemy wykonać więcej ćwiczeń.

Osoby otyłe, po zakończonym procesie odchudzania mogą borykać się z problemem nadmiaru skóry, która będzie nie tylko nieestetycznie wyglądać, lecz także przeszkadzać i utrudniać treningi. Jeżeli skóry jest naprawdę dużo warto rozważyć usunięcie jej podczas chirurgicznego zabiegu. Jest to jednak zabieg inwazyjny i wymaga przeprowadzenia szeregu badań i wizyt lekarskich, które zakwalifikują nas do jego wykonania.

Lepiej jest zapobiegać, niż leczyć. Ta zasada dotyczy także problemu otyłości. Jeżeli odpowiednio wcześnie wyrobimy w sobie zdrowe nawyki czyli prawidłowe odżywianie połączone z regularnymi treningami, unikniemy kłopotów zdrowotnych powstałych w wyniku otyłości. Szczególnie istotne jest to wśród dzieci, które coraz wcześniej zaczynają mieć problemy z nadmiarem kilogramów.