Nastolatkowie chcą być traktowani poważnie w każdej dziedzinie życia. W końcu mówi się o nich młodzi dorośli. Zaczynają podejmować samodzielnie decyzje i kierują swój rozwój w kierunku, w którym chcą podążać także w dorosłym życiu. Po okresie buntu, jaki wielu nastolatków przechodzi w trakcie gimnazjum, nadchodzi czas refleksji. Jednak liceum to też czas, kiedy młody organizm nadal się rozwija. Bywa, że nastolatkowie chcą pomóc naturze w rozwoju i pracować nad swoją sylwetką.

beznazwy

Zmiana w kierunku sportu jest miłą odmianą po czasach, kiedy to wszelka aktywność fizyczna kojarzyła im się z nudnymi lekcjami wychowania fizycznego. Teraz zaczynają odkrywać różnego rodzaju treningi, pozwalające na formowanie sylwetki wedle własnych upodobań. Niestety brak doświadczenia może być dla nich brzemienny w skutkach. Zaleca się zatem, aby wszelkie treningi odbywały się pod okiem dorosłego.

Trzeba rozróżnić potrzeby, jakimi kierują się dziewczyny, a jakimi chłopcy. Burza hormonów sprawia, że chcą się podobać sobie nawzajem. Dlatego dziewczyny zaczynają się malować, uważniej dobierać stroje, a przede wszystkim zaczynają zwracać uwagę na swoją sylwetkę. Pod wpływem mediów stają się wobec siebie coraz bardziej krytyczne. Często ich wymarzona sylwetka to taka, którą reprezentują modelki z wybiegów. Niestety wiele z nich uważa, że najlepszym sposobem na osiągnięcie takiego wyglądu jest głodzenie się. I tutaj zaczynają się problemy, które mogą doprowadzić do groźnych chorób, takich jak anoreksja czy bulimia. Najważniejsze to uświadomienie młodym kobietom, że podstawę odchudzania stanowi odpowiednie odżywianie. Nie jest to łatwe zadanie, jednak obecnie panująca moda na zdrowy tryb życia sprzyja rodzicom w przekonaniu do tego młodzieży. U chłopców sprawa wygląda trochę prościej, gdyż ich celem jest zazwyczaj zwiększenie masy mięśniowej. To, co im zagraża, to ryzyko wielu kontuzji.

Kiedy znamy już podstawowe cele nastolatków, możemy przejść do stworzenia odpowiedniego treningu. W tym celu skorzystajmy z pomocy trenera personalnego. W wielu klubach sportowych osoby niepełnoletnie nie mogą ćwiczyć samodzielnie. Ich trening musi być nadzorowany przez osobę dorosłą.

W przypadku dziewczyn, które mają na celu zrzucenie wagi, zalecany jest przede wszystkim trening cardio, który pomaga w spaleniu tkanki tłuszczowej. Jest to absolutna podstawa. W tym celu można wybierać spośród szerokiej oferty klubów fitness. Trening cardio pozwala nie tylko spalić tkankę tłuszczową, lecz także zadbać o kondycję. Przyda się ona także chłopcom. W wielu szkołach, w ramach zajęć wychowania fizycznego, organizowane są zajęcia na basenie. Jest to bardzo dobry wybór, gdyż trening w wodzie nie tylko “odchudza”, lecz także pomaga kształtować sylwetkę. Jest też aktywnością, która cieszy się popularnością u ludzi w każdym wieku.

beznazwy1

Sama kondycja to nie wszystko. Dla zapewnienia odpowiedniego efektu, trener powinien zadbać również o wzmocnienie mięśni swoich podopiecznych. Nie może przy tym zapominać, że niektórzy nastolatkowie nadal rosną, a ich ciało ulega zmianie. Dlatego też, przy treningach z obciążeniem, wykonywanych na siłowni, w przypadku młodzieży nie stosuje się maksymalnych obciążeń, aby nie wpływać na hamowanie rozwoju oraz nie doprowadzić do uszkodzenia, nie do końca rozwiniętych jeszcze mięśni.

imagesCAG5KR4N

Trener personalny musi zdobyć zaufanie swojego podopiecznego. W końcu wielu z nich swoją przygodę z treningami rozpoczynało właśnie w wieku nastoletnim i doskonale pamięta, jakie były ich początki. Nastolatkowie są niecierpliwi i chcieliby efekty swojego wysiłku widzieć natychmiastowo. Konieczne jest więc udowodnienie im samym, że robią postępy z każdym kolejnym treningiem. Nie wolno natomiast pozwolić im opuścić treningu bez wykonania ćwiczeń rozciągających. Dzięki nim zmniejszamy ryzyko powstawania kontuzji oraz przyspieszamy procesy regeneracyjne. Spotkania nastolatka z trenerem powinny odbywać się od 2 do 3 razy w tygodniu. Konieczne jest zatem dostosowanie ich do szkolnego planu zajęć, aby z niczym nie kolidowały. Nastolatkowie, którzy regularnie odwiedzają siłownie i kluby fitness stają się bardziej zdyscyplinowani i osiągają więcej sukcesów w życiu codziennym.