Każdy trener personalny wie, jak ważna jest prawidłowa technika wykonywanych ćwiczeń. Bez niej możemy doprowadzić do kontuzji czy urazów. Oprócz tego pozwala ona uzyskać zamierzone rezultaty w krótszym czasie. Jednak czasami, mimo wszelkich starań, osoby ćwiczące pod okiem trenera, nie wykonują ćwiczeń prawidłowo. Jedną z przyczyn jest wada postawy. Wtedy też zaleca się przeprowadzenie treningu korekcyjnego.

Wady postawy koryguje się w wieku dziecięcym. Jednak jak wiadomo najmłodsi wcale nie mają ochoty wykonywać długich i nudnych ćwiczeń z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Skutkuje to brakiem rezultatów i zmaganiem się z wadą przez całe życie. Ale także dorośli mogą wykonywać ćwiczenia korekcyjne, które pomogą im w zachowaniu prostej sylwetki.

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez rodziców jest brak decyzji o leczeniu wad postawy. Jednak nieleczone mogą być przyczyną zmian zwyrodnieniowych kręgów oraz stawów, a także bolesnych dolegliwości.

pobrane

Najczęściej korygowanymi wadami postawy są:

  • okągłe plecy
  • płaskostopie
  • koślawe kolana
  • skolioza
  • lordoza lędźwiowa

Trening korekcyjny, szczególnie ten, który stosuje się u dzieci, ma na celu nie tylko poprawę postawy, lecz także wzmocnienie osłabionych mięśni, wyrabianie prawidłowego nawyku chodzenia (stawianie stóp, utrzymywanie prostej sylwetki), uaktywnienie narządów ruchu, a także układu oddechowego i krążenia. Jednym z głównych zadań treningu korekcyjnego jest przede wszystkim wprowadzenie do życia dziecka aktywności fizycznej i zachęcanie go do pozostania w niej przez całe życie.

Zarówno w przypadku dorosłych jak i dzieci, jedną z najczęściej zalecanych aktywności fizycznych jest pływanie. Wymaga ono stosowania prawidłowej techniki, aby pokonać opór stawiany przez wodę. Ćwiczenia w wodzie przynoszą najlepsze rezultaty u dzieci, gdyż wtedy organizm znajduje się jeszcze w fazie wzrostu i łatwo jest zapobiec powstawaniu i pogłębianiu się wady.

Każdy z nas powinien pamiętać o przestrzeganiu prawidłowej diety i stosować się do zasad prawidłowego odżywiania. Jednak osoby z wadami postawy muszą szczególnie o tym pamiętać. Niezdrowe, wysokokaloryczne posiłki mogą powodować otyłość. Obciąża ona cały organizm i przyczynia się do pogłębiania wad postawy, którym chcemy zapobiec.

Każdy trening powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości oraz predyspozycji fizycznych ćwiczącego. Szczególnie przy wadach kręgosłupa, które powodują bóle pleców, niezalecane jest wykorzystywanie w treningach dużego obciążenia, gdyż w ten sposób możemy doprowadzić do kontuzji. Inaczej też będą wyglądały treningi dorosłych, a inaczej dzieci. Jednak każdemu z nich należy poświęcić 100% uwagi. Dla osób z wadami niektóre ćwiczenia mogą okazać się trudne do wykonania. Dlatego też często przechylają się czy garbią. Mówiąc ogólnie zachowują nieprawidłową postawę podczas ćwiczeń, która ułatwia im wykonanie poleceń trenera personalnego. Musi on obserwować ich i sprawdzać prawidłowość każdego wykonywanego ćwiczenia. Tylko wtedy trening będzie przynosił rezultaty.

personal-training23

Przykładowe ćwiczenia korekcyjne:

1. Na płaskostopie: Usiądź na podłodze, a pomiędzy stopy włóż piłkę. Następnie unoś stopami piłkę nad podłogę i opuszczaj. Palce stóp muszą do niej przylegać. Powtórz ćwiczenie 10 razy.

 

2. Na odstajace łopatki: Połóż się na brzuchu, ręce na podłodze pod brodą (opieramy o nie brodę). Następnie oderwij ręce od podłogi unosząc przy tym klatkę piersiową. Wytrzymaj w tej pozycji kilka sekund i powróć do pozycji wyjściowej. Uniesienie klatki nie musi być duże – nie możemy doprowadzić do wygięcia pleców. Powtórz ćwiczenie 10 razy.

 

3. Na wzmocnienie mięśni brzuch (dzięki temu podczas garbienia się nie wypychamy brzucha do przodu i nie powodujemy osłabienia mięśni): Połóż się na plecach, nogi ugnij w kolanach, stopy oprzyj o podłogę. Następnie wykonaj ruch polegający na przyciągnięciu kolan do brzucha. Odstaw nogi na podłogę. Powtórz ćwiczenie 10 razy.

 

Pamiętajmy, aby podczas wykonywania ćwiczeń stosować się do poleceń wydawanych przez trenera personalnego. W ten sposób dbamy o swoje bezpieczeństwo.