Wiele osób sądzi, że ciąża to czas, podczas którego nasze życie zmienia się o 180 stopni i powoduje konieczność przystosowania się do nowego trybu życia. Jest to absolutna prawda, jednak nadal wśród kobiet funkcjonuje wiele nieprawdziwych przekonań. Szczególnie mylne jest myślenie, że ciąża uniemożliwia kobietom aktywność fizyczną.

Jeżeli twoja współpraca z trenerem personalnym zaczęła się przed zajściem w ciąże, to niezwłocznie poinformuj go o tym, że spodziewasz się dziecka. Dotychczasowy trening zapewne zakładał większą intensywność ćwiczeń (więcej powtórzeń i większe obciążenia), natomiast teraz plan ćwiczeń musi zostać zmieniony. Pamiętaj, żeby najlepiej poinformować trenera przed udaniem się na trening. Pozwoli mu to odpowiednio przygotować się na spotkanie z tobą i ułożyć specjalnie dostosowany do ciebie plan treningowy. To samo dotyczy sytuacji, kiedy decydujesz się na treningi z trenerem będąc już w ciąży. Pamiętaj, że dzwoniąc czy pisząc musisz od razu powiedzieć czego oczekujesz i że spodziewasz się dziecka.

 

imagesCA4HFTEA

W trakcie ciąży w organizmie zachodzi bardzo wiele zmian. Brzuch rośnie z każdym kolejnym tygodniem, zwiększa się masa ciała, a i dziecko rozwija się. Dlatego też ćwiczenia muszą być dostosowane do stopnia zaawansowania ciąży. Nie zdziw się więc, że w drugim trymestrze twój trener przedstawi Ci zupełnie inne ćwiczenia niż te, które wykonywałaś do tej pory. Wiadomo, że kobiety oczekujące przyjścia na świat potomka, skarżą się najczęściej na bóle kręgosłupa. Jednak nie tylko kręgosłup ulega osłabieniu. Również mięśnie brzucha i mięśnie nóg stają się słabsze niż były dotychczas. Wynika to z konieczności dźwigania większego ciężaru. Tak więc dobrze skonstruowany trening powinien opierać się nie tylko na zachowaniu odpowiedniej kondycji, lecz także na wzmocnieniu poszczególnych partii ciała.

Przed ciąża na bóle kręgosłupa zazwyczaj skarzą się kobiety z dużym biustem oraz te, która pracuję fizycznie. Jednak wraz ze zmianą trybu życia na bardziej siedzący, także panie, które pracują umysłowo zaczęły się skarżyć na dyskomfort. W trakcie ciąży kręgosłup musi znieść znacznie więcej. Teraz dodatkowo musi utrzymać ciężar brzucha, a także rosnących piersi. Dlatego zalecane jest wykonanie kilku prostych ćwiczeń, aby zmniejszyć jego bolesność.

beznazwy

Tak samo jak i kręgosłup, także nogi muszą utrzymać większy ciężar. Brzuch jest to częścią ciała, w którą ciąża ingeruje najbardziej. W tej części również najwięcej widać śladów po ciąży. Kiedy nasze maleństwo znajduje się jeszcze w naszym brzuchu, mięśnie brzucha rozchodzą się, robiąc miejsce dla rosnącego człowieczka. Osłabia to ich strukturę. Jednak praca nad nimi w trakcie ciąży ułatwi ich powrót na swoje miejsce, kiedy już nasze maleństwo się urodzi.

Oprócz ćwiczeń wzmacniających, które wykonywane są pod nadzorem trenera personalnego, przyszłe mamy mogą również wykonywać inne aktywności, m.in. takie jak pływanie, pilates, joga czy nordic walking. Należy również pamiętać o dobraniu odpowiedniego stroju treningowego. Najlepiej, aby był on z materiału, który przepuszcza powietrze, a do tego nie krępuje ruchów. Stałym “wyposażeniem” ćwiczącej mamy, powinna być niegazowana woda.

Zanim jednak zdecydujemy się na trening, skonsultujmy naszą decyzję z prowadzącym naszą ciąże ginekologiem. On wie najlepiej jaki jest nasz stan zdrowia i jak przebiega ciąża, a zatem to od jego decyzji zależy jaki rodzaj aktywności fizycznej możemy podjąć, a przede wszystkim, czy w ogóle możemy go podjąć. Pamiętaj, że w ciąży jesteś odpowiedzialna już nie tylko za siebie, lecz także za swoje dziecko. Sposób w jaki dbasz o siebie, jest też sposobem dbania o nie. Wszystkie ćwiczenia wykonuj z umiarem. W pełni zrozumiałe jest, że rosnący brzuch uniemożliwia wykonywanie niektórych ćwiczeń, więc bądź wobec siebie wyrozumiała. Każda kobieta inaczej przechodzi ciążę, dlatego też twój program treningowy może się różnić od treningu wykonywanego przez twoje znajome, gdyż trener personalny pracuje z każdym indywidualnie i dobiera ćwiczenia do poziomu jego umiejętności i możliwości.