Coraz więcej osób pragnie poczuć się po treningu ledwo żywym. Bo nie mogąc wstać z podłogi czy podnieść ręki uważają, że dali z siebie wszystko i teraz nic im nie jest straszne. Takie podejście do ćwiczeń wyznają osoby, które trenują crossfit. Formuła ta zdobywa coraz więcej zwolenników i wychodzi nawet na ulice. Czym charakteryzuje się ta forma treningu?

Czym jest crossfit?

Crossfit powstał w połowie lat 90 w garażu Grega Glassmana, który wykonując kolejny standardowy trening stwierdził, że chce wykonywać ćwiczenia, które sprawią, że pot będzie lał się z niego ciurkiem. Połączył ze sobą kilka ćwiczeń i w ten sposób powstał crossfit. Kilka lat później założył wraz z żoną firmę Crossfit inc. i w ten sposób zaczęła się popularność tej formy treningu. Wykorzystujący proste przyrządy, a nawet rzeczy codziennego użytku, zestaw ćwiczeń wkrótce stał się głównym treningiem amerykańskich drużyn sportowych, a także duńskiego wojska.

W trakcie crossfitu chodzi o to, aby wykonać intensywny trening, po którym będziemy mieli wrażenie, że palą nas wszystkie mięśnie. Trening ten nastawiony jest nie na spalanie tkanki tłuszczowej, lecz na poprawę kondycji fizycznej, naszej sprawności oraz wytrzymałości. Podczas treningu przekracza się własne granice.

Wszystkie ćwiczenia wykonuje się w obwodzie czyli jedno po drugim. Pomiędzy nimi powinna być minimalna przerwa. W trakcie treningu wykonuje się 8 różnych ćwiczeń. Na każde z nich poświęcamy 30 sekund lub wykonujemy 20 powtórzeń każdego. W zależności od naszych umiejętności i możliwości ilość powtórzeń czy też czas powtarzania zwiększa się.

Crossfit jest treningiem uniwersalnym, podczas którego wykonuje się najprostsze ćwiczenia, które zna każdy. Nie ważne ile masz lat, albo czym zajmujesz się na co dzień. Podczas treningu crossfit liczy się wykonany wysiłek. W odróżnieniu od siłowni na crossficie chodzi o wzajemną motywację. W grupach nikt nie jest sobie obcy. Wszyscy się wzajemnie wspierają i motywują do dalszego wysiłku.

Jeżeli zaczynamy naszą przygodę z crossfitem pamiętajmy najpierw o wypracowaniu właściwej techniki wykonywania ćwiczeń. Jest ona niezwykle istona. Źle wykonane ćwiczenie może zamiast sprawności przynieść kontuzję. Dlatego też każdy trening zaczyna się od solidnej rozgrzewki, która podkręci nasz organizm i przygotuje go do dużego wysiłku. Niejednokrotnie ćwiczenia wykonywane są na wysokim stopniu intensywności, dlatego ten rodzaj treningu powinny wykonywać osoby, które nie mają problemów zdrowotnych ani przeciwwskazań lekarskich.

imagesCA2MXVUX

Rodzaj ćwiczeń

Podczas treningu crossfit wykonuje się najprostsze ćwiczenia, które zna każdy. Dlatego cała grupa ludzi biega, skacze, wspina się po linie, wiosłuje, robi pompki, brzuszki, podciąga się na drążku czy przerzuca opony. Wszystkie te ćwiczenia można wykonywać w klubach crossfitowych lub też w plenerze. Wystarczy trochę miejsca, aby osiągnąć ten sam efekt.

Podczas treningu wzmacnia się całe ciało. Pracują nie tylko mięśnie nóg, lecz także mięśnie pleców, rąk, klatki piersiowej czy pośladków. Aby zacząć trenować crossfit wcale nie trzeba być rozbudowanym kulturystą czy też posiadać atletyczną sylwetkę. Wystarczą chęci i entuzjazm, aby rozpocząć treningi. Zestaw ćwiczeń stworzy dla nas trener.  Zestaw ćwiczeń  zamyka się w przedziale jednej godziny. W ten czas wlicza się też rozgrzewka oraz sesja wyciszająca.

imagesCAGGTLWM

Trening crossfit mogą wykonywać zarówno mężczyźni, jak i kobiety. W specjalnych klubach nikogo nie dziwi widok drobnej kobiety dźwigającej ciężary. Szczególnie że większość z ćwiczeń pomaga w codziennym funkcjonowaniu. Po podnoszeniu sztang drobna siatka z zakupami nie będzie dla nikogo stanowić problemu. Trening crossfit jest też doskonałym wyborem dla osób, które cenią różnorodność i nie lubią monotonni. Każdego dnia możemy dostać do wykonania inny zestaw ćwiczeń, dzięki czemu trener zapewnia nam różnorodność, a nasze mięśnie nie przyzwyczajają się do tych samym ćwiczeń i nie uczą się ich na pamięć (przez co trening jest mniej efektywny). Crossfit jest więc doskonałym sposobem na poprawę formy i zwiększenie efektywności.